Marloes gaat de (onder water) wereld zien!

Dag prachtige vulkaan

Mijn laatste veldtrip was ook gelijk de trip waar ik vanaf het begin af aan het meest naar uit gekeken heb: El Playon. El Playon is de ‘vlakte’ tussen Fuego de Colima en Nevado de Colima op zo’n 3000 m hoogte. Vanaf hier heb je een perfect uitzicht op de vulkaan of eigenlijk zit je er al half op en kan je dus de top goed zien. Dit gebied bevindt zich binnen de exclusion zone waardoor ons verblijf dus niet geheel zonder risico was. Gemakkelijk was het ook zeker niet want het betekende 2 nachten kamperen in temperaturen onder het vriespunt (wakker worden en je afvragen of je neus er nog wel aan zit) en om er te komen moesten we een enorm steile helling af (en weer op) met een rugzak van meer dan 20 kilo. Eenmaal aangekomen was het gelijk duidelijk waarom dit gebied binnen de exclusion zone valt; alle begroeiing zat bezaaid onder een dikke laag as. Het doel van deze trip was om een aantal asemmers te legen en samples te verzamelen van de lava flow van februari 2015. Deze flow was niet heel groot waardoor we vrij hoog de vulkaan op moesten om een sample te kunnen verzamelen. Op de eerste dag gingen we naar deze flow welke volgens Nick de absolute grens was van hoe ver het nog ‘veilig’ was. De volgende dag bleek hij hier echter compleet naast te zitten toen we een explosie aanschouwden waarbij een deel van het puin terecht kwam op de plaats waar wij die dag ervoor gestaan hadden... Oeps! Al met al vond ik het een fantastische ervaring om meerdere explosies van zo dichtbij te hebben meegemaakt, op ruik afstand geweest te zijn van de krater en om ’s nachts meerdere malen gewekt te worden door het geluid van een uitbarsting!

Ondertussen heb ik afscheid genomen van mijn geliefde vulkaan en zit ik nu in Mexico stad met mijn ouders, die vorige week zondag zijn aangekomen en 1 januari weer naar huis vliegen. Vanaf hier heb ik gelukkig wel uitzicht op een ander juweeltje: Popocatépetl! Omdat mijn ouders Colima ook graag wilden zien heb ik wel op een super manier afscheid kunnen nemen door net als vrijwel in het begin er in een klein vliegtuigje overheen te vliegen! Gezien de recente activiteit (meer as in de explosies en meer lava) denkt Nick dat er wellicht een nieuwe lavadome in de krater aan het groeien is dus ik was erg benieuwd of je hier al iets van kon zien. Helaas was dit nog niet het geval en leek de krater eerder nog dieper geworden sinds mijn vorige vliegtochtje. Verder heb ik tot nu toe met mijn ouders vooral veel oude Azteken steden bekeken; wat kunnen die bouwen zeg! Check de foto’s want zie vertellen meer dan wat ik kan typen :)

Volgende week een weekje duiken in mn eentje op Isla Cozumel en dan nog 2 weekjes rondreizen met broer Johan!

Reacties

Reacties

Thom

Zoals beloofd een uitgebreide reactie van mij! Wát een avonturen heb jij beleefd zeg... Zootje teleurstellingen ook heb ik gelezen. Beetje jammer om zo lang te varen om vervolgens rechtsomkeert te mogen maken bijvoorbeeld. Knap hoe je daar dan mee omgaat! Ik zou stennis gaan schoppen :) En een onderkomen dat misschien nog wel slechter was dan de herberg tijdens het eerste jaar VU veldwerk in de Ardennen? Damn... Respect.

Over de auto zal ik als garage/techneut/beunhaas maar niet zoveel zeggen. Enkel dat ik blij ben dat jullie allen telkens levend met dat geitenhok teruggekomen zijn.

Die drang om grotten etc. in te wandelen is niet bij iedereen aanwezig geloof ik. Maar misschien ben ik de enige uitzondering op die regel. Het staat in ieder geval vast dat je een stuk avontuurlijker bent ingesteld dan ik!

Je hebt op vele mogelijke manieren kennis gemaakt met de 'veel-te-warme-landen-mentaliteit' en het opmerkelijk lage tempo van die mensen volgens mij. En eten met zoveel suiker? Zijn de Mexicanen daarom allemaal zo wel doorvoed denk je?

Nu met je ouders samen, awesome! En dan nog 2 weken met Johan. Zie vorige opmerking.

Foto's zijn geweldig mooi. Je bent weer heel wat rijker geworden!

Geniet van de komende weken en graag tot ziens als je weer in, the place to be, Limmen bent.

X

Thom

Chantal Teerenstra

Tof beschreven, Marloes. Net of ik er een beetje bij veen. Geniet nog even met je ouders, van het duiken en met Jo! Groetjes, Chan

Renske

Leuk weer wat van je te horen Loes! Mooi verhaal.
En wat fijn dat je ouders er ook zijn; toch nog kerst met familie gevierd Wel op een andere, speciale manier ;)
Je neemt heel wat bijzondere ervaringen en herinneringen mee naar huis. Heerlijk!
Genietse van de komende weken en de groetjes aan Johan! :D

P.s. Alvast een heel fijne jaarwisseling!

Liesbeth

Dank je wel Marloes voor de mooie verhalen
Ik heb hier zeker van genoten fijne vakantie noog ook met Johan
Groetjes Liesbeth en Karin

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!