Marloes gaat de (onder water) wereld zien!

The final story

Na drie weken geleden mijn ouders gedag te hebben gezegd in Mexico stad vloog ik naar Cancun om vervolgens via Playa del Carmen naar Cozumel te reizen voor een weekje duiken en relaxen. Omdat ik redelijk laat aan kwam in Cancun had ik eerst één nachtje een hostel geboekt in Playa del Carmen alvorens naar mijn all in 4 sterren resort in Cozumel te reizen. Ik heb ooit al eens eerder 5,5 maand in hostels geslapen maar ik moet zeggen dat ik die tijd toch echt wel gehad heb. Eén nachtje in een hostel was meer dan genoeg; het is er gewoon echt nooit stil, kamers waren een puinhoop doordat iedereen overal zijn spullen had neergegooid en er was maar 1 badkamer (waar zowel het toilet en de douche in zaten) op 26(!!) mensen. Kortom: waardeloos. Gelukkig ging ik de volgende dag richting luxe.

Ik moet zeggen dat zo’n all inclusive resort eigenlijk ook niet helemaal mijn ding is. Ik kon mezelf in ieder geval niet identificeren met het overschot van de mensen (lees: dikke luidruchtige mensen die de hele dag niets anders doen dan met hun dikke reet in de zon liggen, vreten en zuipen). Eén Canadese vent die vrijwel iedere morgen om 11.00 al dronken was spande wel echt de kroon: eerst had hij mot met het resort personeel doordat de twee prostituees die hij downtown had opgepikt niet mee naar binnen mochten, een paar dagen later was hij in de stad opgepakt toen hij in het openbaar wiet zat te roken (hij had zichzelf weer vrij gekocht voor $60,-) en tot slot hoorde ik van iemand die bij hem in het vliegtuig zat dat er bij aankomst in Canada twee agenten op hem stonden te wachten omdat hij zich zeer onredelijk had gedragen in het vliegtuig.

Gelukkig waren er ook nog een aantal wel toffe mensen in het resort; de duikers! In totaal heb ik 10 duiken gemaakt waarvan 8 op het rif en 2 in de cenotes. Het rif was mooi met veel vis en een lekkere water temperatuur (27-28 graden). Het was eagle ray seizoen waardoor ik er flink wat voorbij heb zien komen met als hoogtepunt een eagle ray die ruim 5 minuten voor onze neus bleef eten. Verder vooral veel vissen die je normaal ook op het rif tegen komt, een aantal zusterhaaien en de Cozumel splendid toadfish. Die laatste vis komt alleen voor op het Cozumel rif en schuilt zich meestal op in een holletje waardoor hij nog niet zo makkelijk te vinden is.

De cenotes waren ook echt super tof. Een cenote is eigenlijk beter bekend als ‘sinkhole’, in Mexico worden ze echter cenotes genoemd doordat de maya’s deze naam vroeger voor ze bedacht hebben. Eigenlijk dus gewoon een grot! Toch is het wel een stukje veiliger dan grotduiken omdat je hierbij altijd het daglicht kan zien en dus weet waar je heen moet in geval van nood. Volgens mij is het ook gewoon mooier want bij dit soort duiken kan je tenminste ook nog wat zien zonder lamp en ervaar je een zeer mooi kleurenspel als je richting het daglicht kijkt.

Na mijn relaxte duikweek op Cozumel ging ik weer terug naar Cancun om daar mijn broer Johan van het vliegveld te halen. Johan heeft dezelfde ‘ik zie wel/het komt wel goed’ houding als ik dus bij zijn aankomst hadden we eigenlijk nog totaal geen plan wat we in de volgende twee weken zouden gaan doen. Hierdoor ontstond al snel het plan om op dag 1 plannen te maken. Uiteindelijk zijn we via verschillende plaatsen aan de kust met bussen omlaag gereisd naar ons einddoel Palenque. Vanuit Palenque zijn we uiteindelijk weer naar Cancun gevlogen.

Onze eerste activiteit was het onderwater museum MUSA in Cancun. In dit museum staan ruim 500 beelden die gemaakt zijn van een speciaal soort beton waar koralen makkelijk op kunnen groeien. Het rif wat oorspronkelijk op deze plek stond is een aantal jaren geleden namelijk volledig verwoest door orkaan Wilma. Een erg goede en originele manier dus om het rif een nieuwe kans te geven om te groeien en zeker iets wat je moet zien als je in Cancun bent!

Daarna zijn we naar Playa del Carmen gereisd waar we graag naar een natuurpark wilden waar je kon zwemmen door rivieren en cenotes. Helaas werkte het weer niet mee waardoor we een ander plan moesten bedenken. Uiteindelijk zijn we beland bij Rio Secreto, een zeer mooie druipsteengrot/cenote. Enige nadeel was dat het verboden was om je camera mee te nemen. Er ging wel een fotograaf mee om foto’s te maken die je na afloop kon kopen voor 79 dollar, WAT EEN AFZETTERS! Voor die prijs verwacht je ze stuk voor stuk op canvas afgedrukt in plaats van digitaal op een Cd’tje! Het mooie was dan weer wel dat we op het einde gevraagd werden om een tevredenheidsenquête in te vullen waarin ook ruimte was voor overige opmerkingen. Iedereen uit onze groep had zonder dat we het van elkaar wisten opgeschreven dat 79 dollar voor een paar foto’s absolute afzetterij is. Ik vermoed dat we vast niet de eerste waren die dat benoemden dus ik ben benieuwd of ze überhaupt wel iets doen met het commentaar.

De volgende plaats op ons programma was Tulum waar we onze eerste Maya ruïnes hebben bekeken. Vanuit hier hebben we ook een auto gehuurd om naar Chichen Itza te reizen. Chichen Itza is een van de bekendste Maya steden in Mexico en dat is niet voor niets, de gebouwen zijn erg indrukwekkend en in een zeer goede staat.

Hierna zijn we door gereisd naar Bacalar. Bacalar is een meer met strak blauw water in heel veel verschillende kleuren. Als je er bent krijg je een beetje het idee van de Bahamas alleen dan is het ‘maar’ een meer. Hier hebben we een Kayak tour gedaan bij een in Bacalar gestrande hippie. Goede prijs, super aardige vent en heel relax om door zo’n mooie omgeving te dobberen. Echt een topervaring!

Tot slot eindigde we in Palenque. Hier zijn we op de eerste dag naar een ecopark geweest, een soort dierentuin waarvan alle aanwezige dieren waren gered (uit de handen van handelaren, door ontbossing etc.) en het bij sommige dieren ook de bedoeling is dat ze weer in het wild uitgezet worden. Stuk leuker dus dan Artis in Amsterdam! :)

De volgende dag zijn we naar twee watervallen geweest waarvan de tweede ook weer adembenemend mooi was. Aqua Azul (blauw water) was de naam en blauw was het zeker! Ik zeg: check de foto’s.

Onze laatste dag in Palenque zijn we naar de Palenque Maya ruïnes geweest. Hier hadden we een gids die ons het een en ander uitgelegd heeft over hun geloof en tempels. Damn wat hadden die mensen al een kennis in huis zeg! Palenque is sowieso wel een heel andere ervaring dan al de ruïnes die ik eerder gezien heb omdat ze onderdeel zijn van een nationaal park en dus omgeven worden door jungle. Een klein deel van Palenque is ontbost en gerestaureerd maar de rest blijft in de huidige staat in de jungle. Wij hebben zelf ook een stukje van de jungle gezien met hier en daar wat heuvels waar tempels onder liggen en aapjes in de bomen. Tip: ga niet onder die apen staan want dan poepen en plassen ze naar beneden als ze mensen zien!

Op het moment zit ik weer in Mexico stad waar ik nog één nachtje slaap en dan naar huis vlieg..... :(

Anyway: Tot snel!

Reacties

Reacties

Mandy

Lieve Loes!

Ik heb net, zoals iedere keer, met veel plezier je verhaal gelezen; je schrijft leuk! Jammer dat het weer op Playa del Carmen niet mee zat maar zo te horen hebben jullie andere leuke invullingen gevonden en genoten van de reis samen. Ik ben benieuwd naar je verhalen ('in het echie')!

Liefs en goede reis gewenst!

Ps: ik heb de eagle ray even opgezocht. Indrukkende spikkelrog zeg. Al lijkt het me best spannend om ernaast te zwemmen..

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!