Marloes gaat de (onder water) wereld zien!

Mother Nature

Oke.. het is midden in de nacht en ik ben hyper. Dat wat gisteravond nog werd geclassificeerd als een categorie 1 orkaan die zou gaan uitgroeien naar een categorie 3 is binnen 24 uur veranderd in een heus monster van categorie 5! Vandaag was het weer ook behoorlijk bizar: geen zon, geen wind en geen regen maar wel een compleet wit wolkendek boven ons en veel mensen met hoofdpijn vanwege de plotselinge luchtdrukdaling.

Net als mn vulkaantje kan ik helaas niet ontkennen dat ook dit ding er prachtig uit ziet wat er voor zorgt dat ik mijn ogen nauwelijks van de satellietbeelden kan houden. Zoals het er nu naar uit ziet zitten wij op de flank en ook niet direct aan de kust dus de volle lading zullen we gelukkig niet krijgen. Eigenlijk heb ik geen flauw idee wat ik wel kan verwachten en het voelt allemaal een beetje onwerkelijk. Ik vrees echter wel voor een hoop mensenlevens direct aan de kust waar Patricia aan land zal komen :(

Genoeg over de orkaan, m’n blog gaat immers over mijn avonturen op de vulkaan! Vrijdag 9 oktober ben ik voor het eerst binnen de ‘exclusion zone’ geweest tot op ongeveer 1,8 km van de krater. Het doel was om wat temperaturen te meten van de pyroclastic flow en om te bekijken of de lava flow tot stilstand is gekomen. Beide afzettingen dateren van juli. Zodra je binnen de exclusion zone komt is het behoorlijk duidelijk waarom je daar niet mag komen. We liepen vrijwel de hele dag over de pyroclastic flow. Deze flow heeft een enorm dal compleet opgevuld en alles op zijn pad vernietigd. In de periode van juli tot nu is de pyroclastic flow alweer voor een groot deel uitgesleten door lahars (vulkanische modderstromen) welke je ook liever niet op je pad krijgt. Bizar vond ik dat grote delen van de pyroclastic flow nog steeds heet waren en we meerdere malen temperaturen van boven 100 graden gemeten hebben, 3 maanden na dato! De lava flow zelf is echt gigantisch en heeft rotsblokken naast zich liggen die je absoluut niet op je kop wil krijgen. Gedurende deze dag hebben we 5 explosies mogen aanschouwen en heb ik mijn felbegeerde Marloes + explosie foto verkregen. Kortom: een ervaring die je pas aan je moeder vertelt als je weer veilig ‘thuis’ bent!

Tot slot toch weer terug naar de situatie van nu: het is zeer waarschijnlijk dat er vandaag een aantal grote lahars zullen ontstaan (veroorzaakt door de grote hoeveelheid regen die gepaard gaat met de orkaan) en dus zijn er gisteren alvast mensen geëvacueerd.

Verder zal alleen de tijd leren wat er vandaag allemaal gaat gebeuren!

Liefs Marloes

P.S. Raak aub niet gelijk in paniek als ik straks niet meer reageer! Waarschijnlijk is het slechts stroomuitval en ben ik oke ;)

Reacties

Reacties

Renske

Tjonge jonge jonge, je maakt wat mee zeg! Avonturier ten top! Ik weet dat je goed op jezelf let en verstandig bent, dus daar hoef ik je niet meer op te wijzen... ;)
XxX en ik denk aan je!

Mandy

Heej lieve Loes,

Het is wat. Die leuke actieve vulkaan heb je bewust opgezocht maar dan krijg je er ook de ervaring van een orkaan bij..

Inderdaad niet voor te stellen wat je te wachten staat. Sla in ieder geval maar genoeg proviand in zodat je daarvoor in ieder geval niet weg hoeft. ;)

Meis het ga je goed! Houd ons, als t kan, zo veel mogelijk op de hoogte. Ook in denk aan je! Knuffel en kus! Mandy

Martijn

Hey Loes! Nou. Ik maak me lekker wél zorgen! Ook de buitenkant van de grootste orkaan aller tijden kan heftig zijn. Als ik jou was zou ik met een riem flesjes water en allerlei soorten repen aan mezelf vastbinden. Mocht je door instorting klem komen te zitten kan je iig even vooruit tot je gered wordt. Maar goed, je verhalen zijn leuk. Het lijkt wel of ik zelf op het randje van de vulkaan dans als ik het lees :) ik hoop dat jullie zonder al te veel ellende alles doorstaan! Groetjes en dikke knuffel

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!