Marloes gaat de (onder water) wereld zien!

Pohutu geyser en White Island!

Na al een aantal geisers gezien te hebben die niet werkte op het moment dat ik er was en de Lady Knox geiser in Wai-O-Tapu waar ze zeep in gooien om hem uit te laten barstten was er toch nog iets wat ik heel graag wilde zien; een werkende natuurlijke geiser!

De plek om deze te zien is het thermal park Te Puia, hierin is de Pohuto geyser te zien die vrijwel ieder uur uitbarst tot een hoogte van 30 meter. Perfect! Desnoods ga ik op een bankje zitten en wacht net zo lang tot ie uitbarst. Gelukkig hoefte ik niet lang te wachten voor het zo ver was. Hij ging ruim 20 minuten door en het was een prachtig gezicht. Missie geslaagd dus!

Missie twee was White Island. Dit is de actiefste vulkaan van Nieuw Zeeland. Vanuit de plaats Whakatane kan je erheen en ik had me een paar weken terug daar laten droppen door de east as maar vervolgens werd de trip tot twee keer toe afgelast vanwege weersomstandigheden. Uiteindelijk besloot ik toen om weer terug te gaan naar Taupo en heb ik daar de Tongariro Crossing gedaan zoals te lezen in het vorige verhaal. Dit was een goede keus geweest aangezien ik bij mijn derde poging (deze was wel geslaagd) hoorde dat de trip uiteindelijk vijf dagen achter elkaar gecanceld was.

Op White Island is het nodig om een gasmasker te dragen aangezien de fumarool giftige gassen uitstootte (een fumarool is een gat in degrond waaruit hete gassen en dampen ontsnappen en komen voor in vulkanisch actieve gebieden). Het gas was niet heel gevaarlijk maar je kreeg er wel eenzeer naar en droog gevoel in je keel waardoor het beter was een gasmasker te dragen. De fumarool zelf is super tof om te zien, je kan er niet heel dichtbij komen aangezien er erg hete gassen uitkomen. Het maakt een hoopherrie doordatde gassen er met veel kracht uit geblazen worden.

Het eiland (de vulkaan) is rijk aan zwavel waardoor overal de kleur geel terug komt. Vroeger was er ook een zwavelmijn maar deze is opgeheven na een aantal ongelukken, waaronder de instorting van de westkant van de krater waarbij 12 mensen om het leven kwamen. Dit is natuurlijk niet gek aangezien de vulkaan erg actief is en er duszeer regelmatigaardbevingen zijn.

Verder iser op het eiland een kratermeer met een PH-waarde van -0,6. (De PH-schaal loopt van 0 tot 14 waarbij een PH-waarde van lager dan 7 betekent dat de oplossing zuur is. Als de PH-waarde hoger dan 7 is is de oplossing basisch. Even als voorbeeld: zuiver water heeft een PH-waarde van 7 en zoutzuur heeft een PH-waarde van 0.) Ik wist nieteens dat er een negatieve PH waarde bestond! Geen goed meer om baantjes te trekken dus!

Ook was het meer in de laatste weken met 3 meter gezakt. De logische verklaring hiervoor is datdit komt doordathet magma zich in de kameronder het meerophoopt en de vulkanische activiteit dus weer aan het toenemen is.

Een super interessante trip dus, ik was weer helemaal in mijn element! Hierna heb ik weer een paar dagen bij Piet en Riet gelogeerd en daarna ben ik naar Esther en Henk gegaan (vrienden van me ouders die elkaar al veeeeeelste lang niet gezien hebben). Ze wonen boven op een berg met een prachtig uitzicht. Op het moment zit ik in Whangarei en staan de komende dagen in het teken van duiken.

Reacties

Reacties

Renske

Loesje, Je hebt helemaal jouw ding kunnen doen! Wat leuk!! Ga zo door! hihi. Kusje van mij

Aartje

Hoi Loes, dit was wel wat voor je, wereld fanaatje, ha ha!
Geniet nog maar even want het is zo voorbij. Zondag 28 maart mag je weer aan de bak dan is het gewoon weer werken geblazen. Het is niet anders.
Dikke kus Aartje

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!